Departament Polityki Senioralnej (DAS) Departament Polityki Senioralnej w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej został utworzony na podstawie Zarządzenia Nr 68 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 2012 roku.
Departament Polityki Senioralnej odpowiada za tworzenie i rozwój kierunków działań skierowanych do seniorów, warunków do poprawy systemu wsparcia seniorów, realizację zadań w obszarze aktywnego starzenia się i innych form współpracy wewnątrz- i międzypokoleniowej wpisujących się w szeroko rozumianą politykę senioralną monitorując jednocześnie zakres oraz sposób wdrażania przedmiotowych rozwiązań.
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
- opracowywanie i koordynowanie polityki społecznej wobec osób starszych;
- opracowywanie, koordynowanie, obsługa oraz monitorowanie realizacji programów na rzecz osób starszych, w tym Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 i Programu Wieloletniego „Senior +” na lata 2015-2020;
- realizowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych (Dz. U. poz. 1705);
- obsługa prawna programów realizowanych w Departamencie, w tym przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących zwrotu dotacji celowych;
- promowanie i upowszechnianie problematyki seniorów, współpracy wewnątrz- i międzypokoleniowej oraz aktywnego starzenia się;
- inicjowanie oraz koordynowanie prac badawczych i analitycznych w obszarze polityki senioralnej;
- dokonywanie analiz i ocen rozwiązań krajowych oraz międzynarodowych w obszarze polityki senioralnej, połączone z planowaniem zakresu możliwej współpracy z partnerami zagranicznymi.
Dyrektor Departamentu Polityki Senioralnej: Joanna Jeleniewska