PL | EN

 

Aktualności Program ASOS Program Senior-WIGOR Polityka długofalowa Projekty EFS Materiały i badania Kontakt Zaloguj się

Informacje
Wydarzenia centralne
Wydarzenia regionalne
Multimedia
Powiększ tekst
Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa
2015-10-16
Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa

Seniorzy są coraz liczniejszą i znaczącą grupą konsumentów. Z reguły często nie znają swoich praw i rzadko o nie walczą - niechętnie składają reklamacje i nie czytają umów, a sprzedawcy nie raz wykorzystują ich ufność oraz łatwowierność. Z badań UOKiK oraz praktyk Stowarzyszenia Konsumentów Polskich wynika, że niestety bardzo często są oni ofiarami nierzetelnych przedsiębiorców oraz nie potrafią dochodzić swoich roszczeń.

Akcja Praktyki akwizytorów - poznaj swoje prawa jest organizowania także z myślą o seniorach, którzy są najbardziej narażeni na nieuczciwe praktyki przedsiębiorców oferujących towary i usługi za pośrednictwem akwizytorów czy telemarketerów.

Do wspólnej akcji w tym roku przyłączyło się 24 uczestników przedsięwzięcia. 

W akcji biorą także udział: Rzecznik Praw Obywatelskich i Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Wrocław, Bydgoszcz, Lublin, Gorzów Wielkopolski, Łódź, Kraków, Warszawa, Opole, Rzeszów, Białystok, Gdańsk, Katowice, Kielce, Olsztyn, Poznań, Szczecin.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina wybrane zasady bezpiecznych zakupów:

  • na wszystkich artykułach żywnościowych muszą znajdować się terminy przydatności do spożycia i nie można sprzedawać ich po upływie tego terminu;
  • każdą umowę należy starannie przeczytać, w razie potrzeby domagając się jej wyjaśnienia, tak aby być w pełni świadomym treści przed podpisaniem;
  • w szczególności należy zachować ostrożność przy zakupach od akwizytora lub w czasie zorganizowanych wycieczek. Warto pamiętać, że jeśli nie jesteśmy zadowoleni z zakupu przysługuje nam wówczas prawo odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.

Pamiętajmy, że niezależnie od wieku wszyscy jesteśmy konsumentami, wszyscy mamy takie same prawa i musimy domagać się ich respektowania.

Konsumencie, pamiętaj:

  • Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na które skarżą się konsumenci.
  • Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnychwyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.
  • Poczekaj z zakupem, daj sobie więcej czasu na zastanowienie. Zanim skorzystasz z oferty skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim. 
  • Ostateczną decyzję podejmij po sprawdzeniu towaru i porównaniu cen np. w Internecie lub w sklepie, pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.
  • Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą.
  • 800 889 866 – pod tym bezpłatnym numerem telefonu udzielane są porady prawne. Wiele informacji o zakupach od akwizytora można znaleźć w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Informacji szukaj też na stronach internetowych uczestników projektu.

 

Komunikat Urzedu Ochrony Konkurencji i Konsumentow

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał następujące publikację i materiały dla seniorów:

Badanie konsumentów III-go wieku - raport z badań

Bądź świadomym konsumentem – Kampania dla konsumentów w wieku 60 +

 

 

więcej w kategorii: aktualności

Wykonanie i realizacja: Hostlab